
In de masterclass geeft de leerkracht inspirerende instructies en essentiële opdrachten die nodig zijn om nieuwe leerstof te verwerken. De nadruk ligt voornamelijk op kennis en kunnen. Hier heeft voornamelijk de leerkracht de touwtjes in handen:
- bepaalt leerdoelen
- geeft instructie
- variatie in verwerking
- variatie in werkvormen
- geeft ruimte voor oefentijd
- geeft richting aan het leerproces door feedback
- evalueert leerinhouden n het leerproces
GO! MIRA vindt kennis en kunnen zeer belangrijk omdat dit één van de fundamenten is van het leren. De masterclass is een ideale leeromgeving om kennis en kunnen over te dragen. GO! MIRA onderscheid zich van anderen door in te zetten op inspiLerende instructie. De leerkracht maakt hier het verschil. We nodigen ook inspirerende gastsprekers uit om andere inzichten te verkrijgen. #inspiLeren

In het MIRA-LAB heeft de leerling zijn eigen leerprocesin handen: ‘eigenaarschap’. Hier neemt hij of zij de touwtjes over en de leerkracht is een coach.
Ze oefenen ook hun toekomstgerichte vaardigheden:
- creatief en actief verwerken
- zelf plannen
- eigen leerstijl beter kennen
- zelf verbanden leggen
- keuze van verwerking
- keuze van ondersteuning
- gebruik digitale media en technologie
- interactie medeleerling
- coach (leerkracht)
De coaches werken in team samen volgens eigen specialisatie. Tijdens de labmomenten is er steeds teamtaching.
Leerinhouden van het MIRA-LAB:
- clusteropdrachten
Vakken worden aan elkaar gekoppeld binnen een thema.
De opdrachten van deze clusters vallen onder STE(A)M of taal en cultuur.
- differentiatie
- challenge yourself
In de modules krijgen de leerlingen de kans om hun interesses, kwaliteiten en talenten te ontdekken en te ontwikkelen.. Ze komen nog in een contact met en breed aanbod door middel van en doorschuifsysteem. In de modules gaan de leerlingen voornamelijk actief leren. Met een uitdagend en aansprekend aanbod zal de leerling unieke dingen leren, doen en beleven.
Hierdoor maken ze een goede studiekeuze. Een vlotte schoolloopbaan met succeservaringen is de basis voor de toekomst.
De leerlingen A en B +ASO-TSO-BSO worden in gemengde groepen verdeeld. Zo komen ze in contact met elkaar en leren ze vooral veel van elkaar want zo zit onze samenleveing in elkaar.
In de tweede graad dagen we de leerlingen uit om al keuzes te maken. Ze kiezen nu twee modules. Gedurende een langere periode van 13 weken leren ze op een vernieuwende en uitdagende manier. De leerlingen geven ook meer input aan de inhouden van deze modules. #eigenaarschap
2 modules per schooljaar(vrije keuze)
13 weken per module
3u per week
Als school vinden we het belangrijk om een leerling op maat te kunnen begeleiden. Leerlingen zitten vaak met veel onbeantwoorde vragen, leermoeilijkheden, vragen over hun studiekeuzes…. Daarom is er tijdens één uur van de keuze-uren ‘personal coaching’.
Personal trainingen
Tijdens de trainingen komt de leerling in contact met zichzelf en andere op aparte manier. Ze volgen workshops die hun persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Bepaalde trainingen kiest de school, andere trainingen kan de leerling zelf kiezen. Bv studieplanning, EHBO, weerbaarheid, historisch koken...
Coachingsgesprekken met personal coach en klascoach
Leerlingen en coach gaan dan op maat gesprekken voeren over:
- leren leren
- studiebegeleiding
- moeilijkheden binnen bepaalde vakken
- onderwijsloopbaan
- eigen welbevinden
De leerling kiest in het begin van het schooljaar zijn coach(vertrouwenspersoon). Ze hebben een sterke band waardoor de leerling sneller gaat vertellen als er iets aan de hand is.
De school gebruikt gebruikt digitale technologieën als middel om het leren te ondersteunen.


De leerlingen 1B en 2B hebben hoofdzakelijk les in een vast lokaal waar instructie- en verwerkingstijd doorelkaar loopt.
De community is ingedeeld in verschillende zones:
instructie, uitwisselen, creëren, onderzoek, ontwikkelen...
De vaardigheden die de A-stroom in het MIRA-LAB aanleert, komen ook aanbod in de community voor de B-stroom.
De coaches werken in team samen volgens eigen specialisatie. In de community is er steeds teamtaching.